HOE WORD IK EEN INFLUENCER?
By Daisies wordt meerdere keren per dag benaderd door (beginnende) influencers met de vraag om samen te werken. Superleuk natuurlijk! Wél valt het mij als, eigenaar van By Daisies, op dat het voor velen niet altijd even duidelijk is waar bedrijven op letten als ze een samenwerking aangaan. Dit werd bevestigd door een poll op Instagram Stories door By Daisies, waarbij wij vroegen of er behoefte is aan een blogpost over dit onderwerp.
In deze blogpost lees je daarom alles over mijn ervaring, visie én wensen als het gaat om influencers en influencing. Ik kan me voorstellen dat andere bedrijven hier (voor een deel) op dezelfde manier naar kijken. Dus doe er je voordeel mee. Ik ga in op de volgende vragen: Waar let By Daisies op bij een samenwerking met een influencer? En als je net begint, is een samenwerking dan ondenkbaar? Hoe begin je eigenlijk als influencer?
Bereik en beweging
Laat ik maar gelijk beginnen met het belangrijkste: waar kijkt By Daisies naar als er een aanvraag van een influencer binnenkomt? Ik beschouw een influencer als iemand die invloed heeft op het gedrag, de mening en emoties van zijn of haar volgers. Hij of zij weet deze groep te bewegen! Moet je daarvoor echt meer dan 10K volgers hebben? Nee, maar het mag voor zich spreken dat een Insta met 100 volgers niet interessant is. Bedenk altijd goed wat jouw toegevoegde waarde is voor het bedrijf dat je benadert en voorkom dat dat bedrijf alleen voor jou van meerwaarde is.
Interactie
Tegenwoordig komt het vaak voor dat influencers volgers kopen om invloedrijk over te komen. Maar waar voorheen vooral werd gekeken naar het aantal volgers, kijk ik juist meer naar de interactie. Hoeveel likes krijgt de gemiddelde foto, hoeveel reacties staan er onder een post en wat voor reacties zijn dit? Hoe reageren volgers op een foto waar duidelijk is dat de influencer met een bedrijf heeft samengewerkt?
Soort foto’s
Ieder bedrijf heeft online een eigen uitstraling. By Daisies ook. Belangrijk bij de keuze om samen te werken met een influencer is of haar look & feelbij ons past en of zij in staat is om onze sfeer over te brengen in haar eigen foto’s. Heb je op jouw Instagram-pagina nog geen foto’s van eerdere samenwerkingen, zodat we kunnen zien of je hier gevoel voor hebt? Stuur ons dan een berichtje met een aantal foto’s om ons alsnog te overtuigen.
“Help, ik krijg alleen maar nee als reactie.”
Benader je veel bedrijven en krijg je steeds “nee” als antwoord? Wees niet getreurd en neem het heft in eigen handen. Een groot deel van de samenwerkingen die By Daisies op dit moment heeft, is ontstaan vanuit happy customers. Ja, echt waar! Verschillende meiden die eerst klant waren, zijn nu de gezichten van By Daisies.
Hoe dan?!
Zij kochten een aantal items van By Daisies en plaatsten daar zelf leuke foto’s mee op Instagram. De foto’s vielen op en deze mochten wij weer gebruiken voor onze eigen kanalen (Instagram, Facebook en website). Erg fijn, want content is altijd nodig. Na verloop van tijd ontstond er een band met deze meiden en kregen ze op een gegeven moment bijvoorbeeld leuke oorbellen om daar een foto van te maken. Veel van hen hadden toen nog maar 500-1000 volgers. Sterker nog, voor sommigen was By Daisies de eerste samenwerking! Inmiddels werken zij ook met andere bedrijven samen en hebben zij veel meer volgers. Superleuk toch?
Wat nog meer?
Wat ik nog meer belangrijk vind, is dat een influencer de producten écht leuk vindt. En dat zij kort na ontvangst van de sieraden of accessoires al een foto maakt en plaatst. Sommige items zijn namelijk zo snel uitverkocht dat een foto online nog wel leuk is, maar commercieel gezien geen zin meer heeft. Een luxeprobleem! Tot slot, omdat het helaas nog wel eens gebeurt: voorkom dat je bijvoorbeeld een kettinkje van By Daisies en een kettinkje van een concurrent op één foto zet ?
Veel succes! Heb je een vraag? Stuur me gerust een berichtje op Insta.
Liefs,
Desiree
OWNER By Daisies
P.S. er komt natuurlijk meer kijken bij het zijn van een influencer dan alleen samenwerkingen met merken. Als er genoeg vraag naar is, zal ik dit in een 2e blogpost behandelen.